Offentligt ställningstagande
Kommunikation är en viktig del i det förebyggande arbetet för att uppmärksamma narkotikaproblem i nöjesmiljöer, men även samhället i stort. Krogar mot Knark-nätverket vill synliggöra de insatser som sker i krog- och nöjeslivet för att förändra attityden till narkotika. Ett led i detta är att offentligt visa att verksamheten är en del i Krogar mot Knarks narkotika förebyggande arbete.
Sätt att synas
- Krogar mot Knark-skylt som placeras väl synligt i entrén
- Dekaler, klistermärken och annat profilmaterial med Krogar mot Knark-loggan
- Sociala medier
- Pressmeddelanden och lokal medier
- Nationellt initierade kommunikationsinsatser och kampanjer såsom tex "Usla ursäkter"
Kampanjen Usla ursäkter
Krogar mot Knarks kampanj ”Usla ursäkter” syftar till att motverka droganvändning i nöjesmiljöer. Den vill visa hur användandet av droger inte bara påverkar den egna hälsan utan även omvärlden i stort.
Partyknarkandet bidrar bland annat till skövlad regnskog, barnarbete, finansiering av terrororganisationer, gängkrig och mord.